Badmode blog

Ijsbeer zwemmen: voor durvers, maar gezond

Ijsbeer zwemmen: voor durvers, maar gezond

Zwemmen in de winter op open water? Je moet al een beetje gek zijn!
Maar studies hebben aangetoond dat het uitermate gezond is.

Bij regelmatig zwemmen in koud water bouw je een natuurlijke weerstand op tegen dat koud water en tegen koude in het algemeen. Het zou ook een positieve invloed hebben op de bloed doorstroming en er zijn onderzoeken die beweren dat het verouderingsproces afgeremt wordt.

Sporten in water (koud of warm) is sowieso goed voor de speren. Ja kan je bijna niet overbelasten en alle spieren worden gelijkmatig belast.

Volledig ovetuigd? Een paar tips!

Spring niet meteen in de eerste rivier die je tegenkomt. Plotse temperatuursschommelingen kunnen bij sommige mensen hartaanvallen opwekken. Ga daarom traag in koud water zodat jouw lichaam de tijd krijgt om aan te passen.
Zwem ook nooit alleen, en doe het enkel op plaatsen waar het toegelaten is.
Wil je het eerst eens proberen in groep? Er zijn verschillende steden die een bibberduik organiseren rond kerst en nieuwjaar.

Ga na het zwemmen ook niet meteen onder een warme douche staan. Om optimaal van de voordelen te genieten laat je best jouw lichaam wat tijd.
Verwacht ook geen wonderen van een eenmalige duik. Wil je echt voordelen? Ga dan regelmatig een frisse duik nemen.